PVV heeft zwakste merk!

Met het lenteakkoord achter de rug en de verkiezingen van 12 september 2012 in het vooruitzicht, is de politieke strijd weer begonnen. Volgens recente peilingen van Maurice de Hond is het een nek-aan-nek race tussen de SP en de PVV. In een onderzoek van Merkenmeter.nl blijkt echter dat de populairste partij het zwakste merk heeft!

De merkenmeter

Een sterk merk wordt bepaald door tal van factoren en wordt pas krachtig, als het een sterke merkbeleving bij de consument heeft. Deze merkbeleving heeft veel te maken met de associaties die het merk bij ons oproept. Zo bepalen we of het merk bij ons past of niet.
Wij onderzochten welke associaties consumenten hebben bij de gevestigde politieke partijen. Via onze online tool www.merkenmeter.nl verzamelden wij in de afgelopen 3 weken ruim 1500 merkassociaties. De meest opvallende resultaten: naast bevestiging van de vooroordelen over veel partijen, noemen Nederlanders vooral negatieve associaties. En SP en PVV? Je zou niet zeggen dat we hier op gaan stemmen in september…

Nederland is negatief…

Gezien de economisch onzekere situatie die heel Nederland raakt, is het voor politieke partijen lastig ‘scoren’. De genoemde associaties uit de merkenmeter laten zien dat 59% van de associaties van negatief karakter zijn, 23% is neutraal en slechts 19% van de Nederlanders een positieve associatie noemt. Kortom: er is nog veel werk voor de politieke partijen.

Huidige verdeling

Van de associaties die zijn genoemd bij de partijen is het aantal positieve associaties bij de SP slechts 21% en bij de de PVV 15%. Opvallender is de hoeveelheid negatieve associaties: 56% van de associaties bij de SP is negatief en bij de PVV maar liefst 75%. Over de andere partijen zijn onze kiezers niet heel veel positiever. Over D66 en VVD is men het minst negatief, op zich al een prestatie. D66 kreeg 24% positieve associaties en 34% negatieve associaties. Ook de VVD komt er relatief goed vanaf. Van de genoemde associaties is 22% positief, 27% negatief en 46% was neutraal. Alhoewel, als ongeveer de helft van de kiezers neutrale associaties geeft en dus geen uitgesproken positieve of negatieve mening heeft, kun je je als partij afvragen of dit wenselijk is.

Welke politieke partij weet zijn identiteit het beste over te brengen?

De meest genoemde associaties voor D66 (zowel positief, neutraal als negatief) zijn onderwijs, Europa, democratisch, vernieuwend en twijfelachtig. De VVD wordt geassocieerd met de traditionele waarden als voor de elite, rijk, rechts, liberaal, egocentrisch en markteconomie.
Slechts 5% van de associaties bij de PVV is neutraal. De meest genoemde associaties zijn sociale zekerheid, vrijheid van meningsuiting, racisme, fascistisch en populistisch. De SP heeft associaties als constructief, actie partij, links en sociaal.

De partij die haar merkwaarden veel ziet terugkomen, is GroenLinks. Die door haar kiezers als groen, milieu, duurzaam, progressief, idealistisch wordt gekenmerkt. PVDA roept meer algemene merkwaarden op, zoals links en sociaal. Hetzelfde geldt voor de CDA, die wordt geassocieerd met christelijk en verantwoordelijk. Interessant is dat zowel de PVDA als CDA ook associaties kregen als betrouwbaar, ouderwets en visieloos.

Kiezers of geen kiezers, uit merkopzicht kun je zeggen dat partijen als D66 en GroenLinks hun richting het meest duidelijk en onderscheidend hebben gepositioneerd én gecommuniceerd naar de kiezers.

De race is nog niet gelopen…

Een grote hoeveelheid merkassociaties die neutraal of negatief zijn en niet onderscheidend zijn ten opzichte van je concurrenten, is voor elk merk ongewenst. Dat geldt ook (of juist zeker?) voor politieke partijen. Je merk geeft richting aan je organisatie, bepaalt welke consumenten bij je passen, welke producten en diensten van je kopen en of ze achter je willen staan.
Aan politiek Nederland is het dus de vraag wie het voor elkaar krijgt de (huidige) associaties zo positief mogelijk te beïnvloeden. Tips van ons? Bouw je merk vanuit je gekozen strategie en doelstellingen, positioneer jezelf scherp met een relevante en onderscheidende belofte, met herkenbare merkwaarden en aansprekende proposities. Dan laat je zien waar je voor staat, weten de kiezers wat ze aan je hebben en bind je de kiezers die écht bij je passen. Voor stabiliteit en continuïteit. En extra zetels.

Wij blijven de partij-associaties volgen tot aan de verkiezingen in september.

Wil je meedoen? Ga dan naar de merkenmeter-Politieke Partijen of naar merkenmeter.nl

Benieuwd hoe we tot deze inzichten zijn gekomen? Wil je weten hoe jouw merk het doet of kan jouw merk wel een boost gebruiken? Laat het ons weten en mail naar info@fairchild.nl

Over Viola Rijnsdorp Viola is Business Analist bij Fairchild. Zij deed haar Bachelor Bedrijfskunde en haar Master in Marketing aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Eén semester van haar master studeerde zij marketingspecifieke vakken aan de FCEE in Lissabon en ze sloot haar studie Cum Laude af. Tijdens haar studie liep ze stage bij twee grote multinationals (KPN en L’Oreal). Bij L'Oreal was ze onder andere verantwoordelijk voor de totale marketing, communicatie en PR van het (nieuwe) merk “Pureology” op de Nederlandse markt. Bij KPN analyseerde zij de markt- , concurrentie- en perfomancesanalyses voor de mobiele markt. Ze is een creatieve en enthousiaste teamplayer. Analytisch sterk, werkt doelgericht en is gedreven om vanuit het consumentenperspectief waarde toe te voegen in haar projecten. Binnen Fairchild houdt zij zich vooral bezig met merkpositionerings-, propositieontiwkkeling en innovatievraagstukken. Zij heeft ruime ervaring in het ontwikkelen van marketing- en communicatiemiddelen, campagnemanagement en ervaring op het gebied van merkpositionering, propositie-ontwikkeling en marktanalyses. Buiten werktijd gaat ze graag sporten, de spinningklasjes in de sportschool zijn haar favoriet. Ook houdt ze van uitgebreid koken & dineren, (verre) reizen en skiën. Een uitgebreid CV vindt u op LinkedIn.
Reageer op "PVV heeft zwakste merk!"

Log in met je Facebook account en plaats een reactie op het artikel "PVV heeft zwakste merk!"