Wanneer heb jij voor het laatst een klant gesproken?

Het lijkt zo vanzelfsprekend, dat je als marketeer denkt en handelt vanuit de klant. Dat is immers waar de marketingfunctie voor bedoeld is. Maar wees eens eerlijk, wanneer sprak jij voor het laatst zelf met een klant? En dan bedoel ik niet meekijken achter een ruit van het marktonderzoekbureau, maar een echt gesprek: één op één, van mens tot mens. Door de waan van de dag komt het er vaak niet van. Terwijl customer insights, of in gewoon Nederlands inzicht in de wensen en behoeften van de klant, essentieel zijn als inspiratiebron en noodzakelijk voor het nemen van de juiste marketingbeslissingen.

Je klant het maximale bieden

Bij bedrijven die bovengemiddelde groei laten zien, blijkt de klant vrijwel altijd het vertrekpunt. De centrale vraag moet zijn: hoe kan ik als organisatie maximaal waarde voor m’n klant leveren? Alleen dan kom je tot een blijvend succesvolle, nieuwe strategie, waardevolle, nieuwe propositie of een gedegen en herkenbare positionering. En die goede businesscase komt er dan bijna als vanzelf.

Consumentenarena’s voor impactvol resultaat

Afhankelijk van de vraag en het gewenste resultaat zijn er diverse manieren om klantinzichten te verzamelen. Een Klantarena of consumentenarena is een aanpak die om twee redenen goed werkt. Het levert zinvolle inzichten op en het is een effectieve manier om meer mensen in de organisatie ( bijvoorbeeld een projectteam) mee te nemen in klantgericht denken. Medewerkers gaan onder leiding van een moderator één op één in gesprek met klanten of potentiële klanten over wat zij belangrijk vinden en wat hen drijft. Naast de inhoudelijke inzichten die dit oplevert over je product, dienst of klantbediening, geeft het vooral veel begrip en energie. Je komt hiermee erg dicht bij de emotie van de klant.

Van trends naar inzichten

Tijdens het Euroforum-congres Consumententrends op 22 en 23 november a.s. kun je zelf deelnemen aan een consumentenarena. Aan de hand van twee belangrijke trends uit onderzoek van Trendbox: Back to basics’ en ‘Hedonistic society’ bespreken we welke invloed die trend heeft op de consument en zijn behoeften. En hoe je hier als dienstverlener op inspeelt.

Van inzichten naar realisatie

Maar dan? Je hebt een goed idee, een plan, een strategie. En hoe ga je die vervolgens ook echt realiseren? Naast al die andere lopende projecten en werkzaamheden? Medewerkers die geïnspireerd zijn geraakt door de klant, trekken het project vanzelf naar zich toe. Naast inzicht in de wensen van je klanten, heb je met een klantarena meteen ook momentum en veranderbereidheid gecreëerd. Het begin van succesvolle vernieuwing!

Wil je meer weten over de Consumentenarena of het congres? Kijk op onze site of www.consumententrends.nl. Je kunt ook altijd contact opnemen met Pascal van Hombergh op of bel 030-254 5680.

Over Fairchild
Reageer op "Wanneer heb jij voor het laatst een klant gesproken?"

Log in met je Facebook account en plaats een reactie op het artikel "Wanneer heb jij voor het laatst een klant gesproken?"