Toekomstvisie belangrijker dan historisch besef

In hun bijdrage (FD, 2 april) stellen Kroeze en Keulen dat leiderschap bovenal historisch besef vraagt. Als de geschiedenis iets leert over leiderschap, is het dat leiders die gewaardeerd worden om hun prestaties in het verleden meestal aan het einde van hun glorietijd zijn. Dat geldt ook voor de leiders en voorbeelden die Keulen en Kroeze aanhalen. Ahold en World online wankelden niet door leiders met te weinig historisch besef, maar juist door leiders die simpelweg fraude pleegden of beleggers misleidden en kennelijk dachten daar in de toekomst mee weg te komen. Net als ze dat in het verleden gelukt was.

Ook bij ING en Fannie Mae ging het mis vanwege een toekomstvisie die vooral op het verleden gebaseerd was: wie had nou gedacht dat de financiële markten in de toekomst zich zo anders zouden gedragen dan in het verleden? De op het verleden gebaseerde risicomodellen, waar deze bedrijven hun toekomstige rendementen op baseerden, bleken niet te werken. Dat werd voor beide bedrijven de ondergang als ze niet door de overheid aan hun haren uit het moeras waren getrokken.

Het is dus precies andersom: ondernemen en leiderschap gaat over het nemen van verantwoorde risico’s gebaseerd op een gedegen markt- en toekomstvisie. En de toekomst ziet er meestal anders uit dan je op grond van het verleden zou verwachten. Dat maakt ondernemen tot een kunst. En ja, ondernemen is ook een ambacht waarin je door ervaring steeds beter wordt. Juist zij die het verleden durven los te laten, met een open blik naar de toekomst kijken, scherpe keuzes durven maken en daarmee zelf de toekomst vormgeven zijn de leiders die we straks, in historisch perspectief, het meest zullen waarderen.

Over Cees Vernooij Cees Vernooij is managing partner van Fairchild Marketing. Hij studeerde Bedrijfskunde aan de Erasmus Universiteit Rotterdam, specialisatie Marketing Management en aan Esade in Barcelona, specialisatie Finance. Hij werkte als consultant New Business Concepts bij VODW en als investment manager bij Warp alvorens hij in 2002 Fairchild Marketing oprichtte. Sinds de oprichting van Fairchild houdt Cees zich bezig met het verbeteren van de klantgerichtheid en commerciële prestaties van dienstverleners. Voor diverse opdrachtgevers heeft hij projecten op zijn naam staan op het gebied van merkontwikkeling, portfoliostrategieën, (her)positionering, klantwaarde en klantcontactbeleid en distributie-ontwikkeling. Ook stond hij als ondernemer en adviseur aan de wieg van verschillende diverse nieuwe business units en bedrijven. Hij heeft uitgebreide (inter)nationale ervaring opgedaan met opdrachten in financiële dienstverlening, telecom, energie, touroperating en de zorgsector. Marktkwaliteit is zijn credo: het is pas goed als de resultaten in de markt dat bewijzen. Dat vraagt om een klantgerichte mentaliteit en structuur in de organisatie. Cees combineert daarom de harde marketingwetten gericht op omzet en klanttevredenheid met de onmisbare zachte factoren van verandermanagement. Cees spreekt regelmatig op seminars waar zijn bijdragen steevast hoog worden beoordeeld. Hij is getrouwd en vader van drie kinderen. Een uitgebreid CV vindt u op LinkedIn
Reageer op "Toekomstvisie belangrijker dan historisch besef"

Log in met je Facebook account en plaats een reactie op het artikel "Toekomstvisie belangrijker dan historisch besef"