Terugblik op social media

De buzz van 2010

De term ‘social media’ heeft veel buzz gecreëerd in 2010.  Maar hoe ziet het landschap van social media er nou eigenlijk uit?  En welke plek neemt ons kleine kikkerlandje in deze wereld in?  Het is tijd voor een terugblik naar het social media landschap van 2010.

Het is ongelofelijk hoeveel buzz alleen al de term ‘social media’ heeft opgeleverd. Met gebruik van social media monitoringplatforms kunnen deze veelgezochte onderwerpen in kaart worden gebracht. Zo geeft de volgende kaart weer hoeveel blogposts het onderwerp social media had wereldwijd. De explosieve groei rond social media is voorbij, maar blijft zich bevinden in een stijgende trend.

De wereldkaart laat ons zien dat social media een hot topic was over de gehele wereld en niet alleen in de Verenigde Staten.

Als we deze populariteitscijfers verder uitdiepen zien we de landen waar het meest over social media wordt gesproken. Het is geen verrassing, dat het meeste van de buzz afkomstig is uit de Verenigde Staten. Wat vooral opvallend is dat Nederland de top 10 haalt. Dit is zeker een prestatie met zijn voor een klein kikkerlandje met 16,5 miljoen inwoners!

Ook interessant zijn de leeftijdsgroepen en het gebruik van social media. Het is een illusie dat alleen jongere doelgroepen zich tot social media richten. De grootste groep social media-gebruikers ligt juist tussen de 35 en 50 jaar. Daarnaast gebruiken meer mannen dan vrouwen wereldwijd social media.


 

Branchetechnisch gezien is het onderwerp social media het populairst in technologie, communicatie en marketing als branches.

Tot slot is er dit jaar het meest gepraat over Twitter en Facebook, kunnen we concluderen uit de Buzz-grafiek. Specifiek in het Nederlandse social media-landschap vinden er nog wat verschuivingen plaats. Zo krimpt de Nederlandse Hyves het afgelopen half jaar met drie procent en terwijl Facebook en LinkedIn ruim 50 procent aan nieuwe gebruikers mogen verwelkomen. Hyves is vooralsnog marktleider in Nederland onder de social media-platforms, maar het lijkt erop dat de oud-Hyves gebruikers overstappen op Facebook.

Of het landschap in 2011 zich net zo ontwikkelt, is nog maar de vraag. De nieuwe hype Quora moet nog overvliegen uit de Verenigde Staten. Daar is Quora nu al het meest besproken onderwerp in de social media. Deze nieuwe binnenkomer is in juni 2009 opgezet door de voormalige CFO van Facebook. In december 2009 heeft het zijn deuren geopend voor beta-testers. 21 juni is Quora publiekelijk geworden op het wilde web en de populariteit is niet te houden. Quora is zoals de makers het noemen een constant verbeterende verzameling van vragen en antwoorden, gemaakt, verbeterd en onderhouden door alle gebruikers.

 

Nu is het nog maar afwachten of we niet te maken hebben met een Second Life-hype. Waar miljoenen gebruikers zich wereldwijd inschreven als ‘newbie’, maar daarna nooit meer hebben ingelogd.

Hoe denk jij dat het social media-landschap zich zal ontwikkelen in 2011? Laat het Lisanne Schoemaker weten!

Dit artikel is gebaseerd op een artikel van Sheldon Levine van 30 december 2010

Over Lisanne Schoemaker Lisanne is adviseur bij Fairchild Marketing. Ze is afgestudeerd bedrijfskundige met specialisme in strategische marketing aan Nyenrode Business Universiteit. Ook heeft ze de postdoctorale opleiding Digitale Marketing en E-Commerce gevolgd aan Beeckestijn Business School, waarmee ze zichzelf  'Registered Digital Marketer' mag noemen. Haar kracht is haar analytisch vermogen, creativiteit, enthousiasme en doorzettingsvermogen. Ze combineert de nieuwste technologische ontwikkelingen met strategische marketingoplossingen. Met passie voor digitale marketing zoekt ze graag naar waardevolle online proposities en bedieningsconcepten om de maximale klantbeleving van organisaties te realiseren. Ze heeft de afgelopen drie jaar ervaring opgedaan als projectleider bij diverse grote Nederlandse dienstverleners. In haar vrije tijd kan ze genieten van muziek, sporten en koken. Festivals en stedentrips komen regelmatig voorbij en ook staan er nog veel verre reizen op haar lijstje. Een uitgebreid CV vindt u op LinkedIn.
Reageer op "Terugblik op social media"

Log in met je Facebook account en plaats een reactie op het artikel "Terugblik op social media"