Roze bril of vergrootglas?


Het vergrootglas dat social media is: zorg dat je organisatie op orde is!

Afgelopen dinsdag organiseerden wij een inspiratiesessie naar aanleiding van het nieuwste boek van Jeroen Bertrams: Social media expert in 7 dagen. De 7 stappen in vogelvlucht in een avond! De hoogtepunten en belangrijkste lessen hier nog even op een rij.

De traditionele marketing is een roze bril

Marketeers waren vóór de komst van sociale media vooral gericht op het zenden van een ‘imago’. Diverse ‘persuasion’-technieken werden hierbij toegepast en consumenten werden vanuit diverse merken bestookt met overtuigende en kleurrijke reclameboodschappen via de TV, radio en printed media. Zo werkt het niet meer.
Social media dwingen organisaties transparanter te werken. Niet een imago pushen, maar je échte identiteit telt. Als merk moet je waarmaken wat je belooft en moet je klanten het maximale bieden (in plaats van het maximale eruit te halen). Dit vraagt een verandering in de mentaliteit van de organisatie. Elke organisatie moet haar medewerkers coachen en opleiden aan de hand van haar merkwaarden en dit ook doorvoeren in haar processen en werkwijze. Dit vraagt een totaal andere aanpak, maar als je het goed doet, dan worden je successen ook zichtbaar en (verspreid) door en voor jouw klanten!

Hoe zet je social media succesvol in?

Dat kan alleen maar als je social media laat bijdragen aan je organisatiedoelstellingen. Open deur? Hoe vaak zie je niet dat social media wordt gebruikt voor ‘iets leuks’ dat totaal niet past bij het merk of wie je wilt zijn als organisatie. Denk dus eerst na: Wat wil ik hiermee bereiken? Hoe kan ik mijn merkwaarden vertalen naar concrete doelstellingen en wat vraagt dit van mijn klantcontact? Het doel bepaalt het middel en niet andersom. Vaak wordt er gedacht dat je webcare kunt inzetten om zo je klantenservice naar een hoger niveau te krijgen. Dit werkt alleen maar als je je huidige processen en kanalen goed op orde hebt.
Heb je je strategie uitgedacht en heb je je doelen gesteld? Dan kun je gaan beginnen. De 7 stappen van Jeroen Bertrams op een rij.

Stap 1: Begin met luisteren

Door te luisteren weet je wat je vervolgstappen worden in je socialmediastrategie. Dit gaat verder dan het monitoren van doelgroepen. Wie is jouw doelgroep en wat is hun motivatie om actief te zijn op social media? Word onderdeel van je doelgroep, sluit aan bij het sentiment.
Uit recent onderzoek is gebleken dat ‘erkenning’ en ‘leuk gevonden worden’ de belangrijkste redenen zijn voor consumenten om deel te nemen aan de sociale media.

Stap 2: Communiceren kan je leren

De vraag om erkenning betekent dat jouw communicatie moet aansluiten bij de voorkeuren van je klant. Zodat consumenten denken dat het delen van informatie omtrent jouw merk leidt tot meer erkenning! De identiteit van het merk speelt hierbij een grote rol.
Daarnaast moet je weten hoe vaak je content moet plaatsen en welke content er wel/niet scoort bij jouw doelgroep. Succesvolle merken op Facebook met veel engagement (hebben een hoge edge rank) staan bovenaan in de newsfeed,

Stap 3 en 4: Publiceren en marketing

Als je teveel vanuit je product redeneert in plaats vanuit de klantbehoefte val je op social media direct door de mand. Het gaat consumenten namelijk om relevante boodschappen die aansluiten bij (hun) ervaringen.
Vanzelfsprekend communiceer je het beste kort en krachtig en meld je een boodschap tegelijk. Vergeet in je social plan ook niet diverse publicatiemiddelen, zoals infograpics die op een hele overzichtelijke en simpele manier toch veel content kunnen bevatten en vaak viraal gaan.

Stap 5: Verkopen via social media

Groupon, fancy.com, vakantieveilingen. Allemaal voorbeelden van succesvolle social sales kanalen. Toch moet je goed nadenken of jij je product via deze discountaanbieders wilt aanbieden?
Na afloop van de sessie kregen we een aantal vragen of sales wel een doel moet zijn in je socialmediastrategie. Ja, dat kan. KLM is natuurlijk het meestgenoemde succesvoorbeeld maar er zijn er meer. Maar vóórdat je dit doet, moet je goed nadenken ‘hoe’ je de doelgroep wilt bereiken en wat je boodschap wordt. En niet ieder socialmediakanaal leent zich voor sales, ook daar moet je keuzes in maken.

Stap 6: Optimaliseren en integreren

Social media rol je niet een keer uit en klaar. Het is een continu proces, dat moet worden geoptimaliseerd en als het even kan ook wordt geïntegreerd in de rest van de organisatie.
Een belangrijke les in deze stap is het feit dat je in je communicatie, goed moet opletten hoe je scoort (zowel op het medium, als op de zoekmachines). De ranking van jouw merk bepaalt (deels) ook het succes.

De laatste stap: meten = weten!

Meten is essentieel in je socialmediabeleid. Je moet dit op een continue basis doen en daarbij bijvoorbeeld niet alleen naar het aantal likes of volgers kijken. Kwaliteit gaat voor kwantiteit. IPM (#interacties/ #fans) is een belangrijke indicator, maar ook de inhoud van de gesproken content is relevant om mee te nemen in je beoordeling van je resultaten.
Een laatste uitdaging tot slot is om de rest van de organisatie mee te nemen. Dit lukt eigenlijk alleen goed als de top erachter staat en de ingeslagen weg serieus neemt. Dit vraagt vaak om een cultuurverandering, want voor een succesvolle aanpak is meer nodig dan een hippe Facebookpagina.

Wil je meer weten over hoe jij social media optimaal inzet? Of hoe jij de organisatie mee kan krijgen in je socialmediastrategie? Neem dan contact met ons op!

Over Viola Rijnsdorp Viola is Business Analist bij Fairchild. Zij deed haar Bachelor Bedrijfskunde en haar Master in Marketing aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Eén semester van haar master studeerde zij marketingspecifieke vakken aan de FCEE in Lissabon en ze sloot haar studie Cum Laude af. Tijdens haar studie liep ze stage bij twee grote multinationals (KPN en L’Oreal). Bij L'Oreal was ze onder andere verantwoordelijk voor de totale marketing, communicatie en PR van het (nieuwe) merk “Pureology” op de Nederlandse markt. Bij KPN analyseerde zij de markt- , concurrentie- en perfomancesanalyses voor de mobiele markt. Ze is een creatieve en enthousiaste teamplayer. Analytisch sterk, werkt doelgericht en is gedreven om vanuit het consumentenperspectief waarde toe te voegen in haar projecten. Binnen Fairchild houdt zij zich vooral bezig met merkpositionerings-, propositieontiwkkeling en innovatievraagstukken. Zij heeft ruime ervaring in het ontwikkelen van marketing- en communicatiemiddelen, campagnemanagement en ervaring op het gebied van merkpositionering, propositie-ontwikkeling en marktanalyses. Buiten werktijd gaat ze graag sporten, de spinningklasjes in de sportschool zijn haar favoriet. Ook houdt ze van uitgebreid koken & dineren, (verre) reizen en skiën. Een uitgebreid CV vindt u op LinkedIn.
Reageer op "Roze bril of vergrootglas?"

Log in met je Facebook account en plaats een reactie op het artikel "Roze bril of vergrootglas?"