Ondernemend de piste af

8 kwaliteiten voor succesvol ondernemerschap

Skiën is eigenlijk net als ondernemen. Het gaat vooral goed als je niet bang bent om onderuit te gaan. Zodra je erover nadenkt wat er allemaal kan gebeuren, gaat het helemaal mis.

Andere kijk op wintersport

Wij van Fairchild houden wel van skiën. Na een paar dagen met je collega’s de piste te zijn afgedaald zie je je collega’s weer eens in een ander perspectief. Fairchilders zijn ondernemend van nature, maar op zo’n skitripje merk je pas, dat ondernemerschap ook in je skigedrag terugkomt. Een uitstekend argument voor het bedrijfsleven om skitrips in te lassen of om juist personeel te werven op de piste.

Een ondernemende skiër of een skiënde ondernemer?

Welke van de twee ben jij? Hier zijn acht kritische succesfactoren voor skiën (en ondernemerschap!):

1. Optimisme

Als wintersporter heb je een flinke dosis optimisme op zak. Want als je er zelf al niet in gelooft dat je die rode piste af kan, hoe moet een ander dan in je geloven?

2. Doorzettingsvermogen

Zeker als beginner barst je van doorzettingsvermogen. Alleen maar vallen en opstaan, trial en error.

3. Keuzes maken

Je moet ook keuzes kunnen maken. Ga je voor de rode, blauwe of zwarte piste? En hoe staat het met je zelfinzicht? Weet je wel wat je aankunt?

4. Risico’s durven nemen

Risico’s durven nemen en je grenzen verleggen. Gewoon gaan zonder angst te hebben, we komen toch wel beneden.

5. Energiek

Energie voor tien, op de piste geldt ook de work-hard-play-hard mentaliteit. Apres-skiën hoort er ook bij! Dus 12-urige werkdagen zijn je niet vreemd!

6. Creativiteit

Soms is het een beetje out-of-the-box, ofwel off-piste, je pakt zo nu en dan een buckeltje mee. Creatieve skiërs betreden nieuwe markten.

7. Presentatie

Je bent niet bang om jezelf te presenteren, want je moet wel professioneel overkomen, zoals je die piste af gaat.

8. SMART

Je houdt je aan tijdsgebonden targets, want je wilt echt niet door de prepareermachine worden opgeveegd.

Over Lisanne Schoemaker Lisanne is adviseur bij Fairchild Marketing. Ze is afgestudeerd bedrijfskundige met specialisme in strategische marketing aan Nyenrode Business Universiteit. Ook heeft ze de postdoctorale opleiding Digitale Marketing en E-Commerce gevolgd aan Beeckestijn Business School, waarmee ze zichzelf  'Registered Digital Marketer' mag noemen. Haar kracht is haar analytisch vermogen, creativiteit, enthousiasme en doorzettingsvermogen. Ze combineert de nieuwste technologische ontwikkelingen met strategische marketingoplossingen. Met passie voor digitale marketing zoekt ze graag naar waardevolle online proposities en bedieningsconcepten om de maximale klantbeleving van organisaties te realiseren. Ze heeft de afgelopen drie jaar ervaring opgedaan als projectleider bij diverse grote Nederlandse dienstverleners. In haar vrije tijd kan ze genieten van muziek, sporten en koken. Festivals en stedentrips komen regelmatig voorbij en ook staan er nog veel verre reizen op haar lijstje. Een uitgebreid CV vindt u op LinkedIn.
Reageer op "Ondernemend de piste af"

Log in met je Facebook account en plaats een reactie op het artikel "Ondernemend de piste af"