Mag ik je klant zijn?

Bij de laatste bruiloft die ik bijwoonde, bleek de accu van mijn Powershot cameraatje het nog ongeveer tien minuten uit te houden. De fascinatie van mijn vierjarige zoon voor het zoomknopje zal daar ook vast mee te maken hebben, maar het feit was, dat ik alleen de binnenkomst van mijn prachtige schoonzus heb kunnen vastleggen en de rest van de dag heb opgevuld met telefoonkiekjes. Tijd voor een nieuwe! Toe aan wat anders! Een spiegelreflexcamera moest het worden.

Enig vooronderzoek gedaan op internet, een paar vrienden gevraagd waar zij het mee deden en toen wilden we toch even iets vasthouden, dus we moesten naar een winkel. En in Utrecht ga ik dan voor alles-met-een-stekker naar De Steenweg.

Ik hoor u zuchten. De Steenweg. Waar de verkopers over elkaar heen vallen, waar niemand tijd voor je heeft, niemand ergens verstand van heeft, waar iedereen een dealtje probeert te maken. Die ja.

Na een rustig rondje snuffelen werden we benaderd door een verkoper. Hij vroeg of hij iets voor ons kon doen en maakte de glazen kast open waar de camera’s staan. Hij vroeg waarvoor we de camera wilde gaan gebruiken, of we al ervaring hadden en een voorkeur voor een bepaald merk misschien. Het begon al goed toen hij bij mij wat aarzeling bespeurde bij een Sony. Sony is voor mij geen cameramerk, die maken walkmans. Of tenminste, dat deden ze vroeger ;-) .  Hij gaf me het instapmodelletje in de hand en wachtte op mijn reactie. De handgreep vond ik onhandig groot, hij lag niet lekker in de hand. De verkoper pakte alvast een volgende camera en gaf me die ongevraagd ter vergelijk. Much better!

Het instapmodel van de Nikon voelde een stuk fijner aan. De glazen lens werd erbij gehaald en terwijl wij lekker verknocht raakten aan het apparaat, keek de verkoper vast even op hun website naar de prijs. Goh, toevallig in de aanbieding, wat een mazzel! Toen waarschuwde hij ons even, want met alleen de camera ben je er natuurlijk niet. Er moet nog een filter bij, een SD-kaart, eventueel een tweede accu en een tas en hij wilde ons niet ‘alsnog wegjagen bij de kassa’.  Op een kladje werd het totaal berekend, en werd alvast een kortinkje weggegeven want wij waren zijn eerste klanten van die dag. Hij switchte zonder gedoe terug naar de basislens en cross-sellde er daarna toch nog een cameratas bij, van veul voor de helft. Hij wenste ons een fijne vakantie in Slovenië met veel mooie plaatjes en valideerde nog even mijn parkeerkaart, ‘want onze klanten parkeren gratis’.

Heerlijk! Ik ben uitstekend geholpen, goed gehoord, hij hield rekening met mijn budget, mijn wensen, zag waar ik aarzelde en waarom. Ik heb meer uitgegeven dan ik van plan was, maar ik liep glimlachend naar buiten. Overal waar ik zo goed geholpen wordt, behoor ik graag tot ‘onze’ klanten!

Over Indra van den Berg Indra is office manager bij Fairchild Marketing. Indra studeerde Communicatie aan de HEAO in Utrecht en werkte daarna bij verschillende bedrijven, met als grootste gemene deler de spin-in-het-web-rol. Haar kracht ligt vooral ligt in het hooghouden van diverse ballen, overzicht houden en regelen, regelen, regelen.Zij is verantwoordelijk voor de financiële administratie, allerhande officewerkzaamheden en natuurlijk de broodnodige projectondersteuning. Ze is getrouwd, heeft een dochter en een zoon, is enthousiast sopraan, dol op kamperen, yoga en geniet! Een uitgebreid CV  vindt u op LinkedIn
Reageer op "Mag ik je klant zijn?"

Log in met je Facebook account en plaats een reactie op het artikel "Mag ik je klant zijn?"