Kom je bij me (k)eten?

Wat dienstverleners van horecaketens kunnen leren

Het Nederlandse bedrijfsleven heeft het zwaar te verduren. De economisch slechte situatie en het dalende consumentenvertrouwen hebben er toe geleid dat de consument de hand op de knip houdt. Cafés worden minder bezocht, winkeliers zien hun omzet dalen en de dienstverlenende sector heeft moeite om klanten te binden.

Wie lukt het wel om klanten te binden?

Toch lukt het een aantal ondernemers wél om klanten aan zich te binden: de horecaketens. Nederlanders eten hun pizza’s bij Vapiano’s, drinken koffie bij de Coffee Company en lunchen bij La Place. Deze “fastfood” ketens zijn eenvoudig, goedkoop, gezond en lopen als een trein. Hoe kan dat? Uiteraard verkoopt een kop koffie eenvoudiger dan een hypotheek. Toch denk ik dat ook de dienstverlener nog wat kan leren van deze succesvolle ketens. Vijf adviezen geïnspireerd op de horecabranche.

1. Creëer een beleving

De consument is bereid haar geld en tijd te investeren, mits iets écht goed en onderscheidend is. Zo staan zij gerust een uur in de rij voor ‘de beste oliebollen” bij de oliebollenkraam in Rotterdam, reserveren ze bij top restaurants in de Restaurantweek massaal een driegangen menu voor 25 euro en zijn ze nieuwsgierig naar de ervaring van eten in het donker.

2. Kies je doelgroep

Door jouw aanbod aan te passen aan de wensen van een bepaalde doelgroep, kun je je onderscheiden. Een onderneming die hier het voortouw neemt is Vapiano’s, de ‘McDonalds’ onder de pizzeria’s. Dus zonder bediening en tegen lage prijzen, gericht op de snelle hap van de shoppende consument.

3. Speel in op de trends

Consumenten zijn namelijk wel bereid hun geld uit te geven aan iets hips, zoals (onbeperkt) sushi. Shabu Shabu is een voorbeeld van een keten die inspeelt op deze trend. Niet alleen sushiketens doen het fantastisch, ook biologisch eten & koffie doen het goed bij de consument.

4. Bied iets extra’s

Gezien het grote aanbod, is het voor de consument soms lastig een keuze te maken. Met het geven van een extra voordeel kun je de consument verleiden. Denk aan een ‘large’ voor de prijs van een ‘medium’, of ‘twee voor de prijs van één’. Zo verstrekt La Place coupons, spaar je bij Bakkerij Bart voor een gratis broodje en biedt Subways je korting bij een volgend bezoek.

5. Laat de consument jouw waarde inzien

Consumenten zijn tegenwoordig meer geneigd te kiezen voor iets waarvan duidelijk is wat ze ervoor krijgen. Met een ‘All you can eat”-aanbieding, of een ‘x aantal gangen keuzemenu” weet de consument vooraf wat hij ongeveer kwijt is. Bij Humphrey’s bijvoorbeeld heb je altijd een driegangen keuzemenu, voor slechts € 23,95,-.

Dus dienstverleners, aan jullie de keus om iets met deze adviezen te doen!

Over Viola Rijnsdorp Viola is Business Analist bij Fairchild. Zij deed haar Bachelor Bedrijfskunde en haar Master in Marketing aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Eén semester van haar master studeerde zij marketingspecifieke vakken aan de FCEE in Lissabon en ze sloot haar studie Cum Laude af. Tijdens haar studie liep ze stage bij twee grote multinationals (KPN en L’Oreal). Bij L'Oreal was ze onder andere verantwoordelijk voor de totale marketing, communicatie en PR van het (nieuwe) merk “Pureology” op de Nederlandse markt. Bij KPN analyseerde zij de markt- , concurrentie- en perfomancesanalyses voor de mobiele markt. Ze is een creatieve en enthousiaste teamplayer. Analytisch sterk, werkt doelgericht en is gedreven om vanuit het consumentenperspectief waarde toe te voegen in haar projecten. Binnen Fairchild houdt zij zich vooral bezig met merkpositionerings-, propositieontiwkkeling en innovatievraagstukken. Zij heeft ruime ervaring in het ontwikkelen van marketing- en communicatiemiddelen, campagnemanagement en ervaring op het gebied van merkpositionering, propositie-ontwikkeling en marktanalyses. Buiten werktijd gaat ze graag sporten, de spinningklasjes in de sportschool zijn haar favoriet. Ook houdt ze van uitgebreid koken & dineren, (verre) reizen en skiën. Een uitgebreid CV vindt u op LinkedIn.
Reageer op "Kom je bij me (k)eten?"

Log in met je Facebook account en plaats een reactie op het artikel "Kom je bij me (k)eten?"