It’s new, it’s fresh, it’s… Sparta..?

Ik zeg Sparta. Jij denkt: grijs en elektrische fiets met oranje plaatje. Ik vul aan: zwart stuurtasje met plastic flap voor de routekaart. De enige sex aan Sparta is de -sex uit de unisex trainingspakken die de eigenaars dragen en daar blijft het bij. Een bezoek aan www.sparta.nl beloont je vrijwel direct met de boodschap: Start de Elektrische Sparta kiezer – en ontdek in 2 minuten welke fiets het best bij je past. Nee, de naam Sparta komt uit de Oudheid en de naam past dus perfect bij het imago.

18miljoenfietsen.nl
Maar Sparta heeft iets nieuws. Met nieuwe hippe fietsen, proberen zij weer een plekje te veroveren in de markt. De markt van 18 miljoen fietsen, welteverstaan. Inspelend op de gigantische hoeveelheid fietsen die jaarlijks gestolen worden stellen zij nu een paar hippe Sparta’s beschikbaar voor diefstal. Vanuit de showroom op de website, of van het prikbord van je vrienden op Facebook. Als inwoner van Amsterdam ben ik in een jaar vier fietsen kwijtgeraakt. It’s payback time! De Grote Fietsenroof is is doordacht, goed uitgevoerd en inmiddels zijn er bijna 14.000 fietsen over en weer gestolen. Wil jij je merk ook iets meer sexy maken? Doe de Sparta!

It’s all about the insights
Retro is in. Kleding uit de jaren ’80 en ’90, de filters van Instagram, zelfs de iPhone3 is weer hip. En daar horen retro fietsen in jaren ’60 kleuren en bakkersfietsen bij. Onze samenleving fietst en wij willen retro. En met 800.000 gestolen fietsen per jaar, zijn er zat mensen te vinden die een keer willen terugjatten. Goed gezien.

Bring it new, bring it fresh
Als jij marktleider elektrische fietsen bent, blijf je marktleider elektrische fietsen. Voor je andere producten en doelgroepen, pas je je marketingbeleid aan. Doordacht en compleet. Dus alle P’s, dat betekent een nieuw product met eigen strategie, proposities, kanalen,  huisstijl, lettertypes, …, etc. Herinner je je Old Spice nog?!

 

Gebruik social media goed
En dat betekent niet per se dat je binnen 5 minuten op een post reageert. Wel dat je social media gebruikt op de manier die bij je past. En het voor je laat werken. Sparta’s grootste inkomen komt van de elektrische fietsenmarkt. Dus Sparta heeft geen Facebookpagina, en ook de 18miljoenfietsen-website niet. Wat Sparta wel doet, is een dashboard creëren waarop ze alle communicatie over social media faciliteren voor alle #fietsen op twitter en de consumenten zelf hun social media laten gebruiken. De Wehkamp anno 2012 is ook de suffe Wehkamp-gids van vroeger niet meer.

Bied meer
Voeg waarde toe aan wat je de wereld brengt. Natuurlijk wil je zoveel mogelijk van je producten verkopen, maar kijk naar alle manieren waarop consumenten met je product in aanmerking willen komen. 18miljoenfietsen is niet slechts een kanaal voor informatie over Sparta, maar een dashboard voor alles wat met fietsen te maken heeft. En zo is de Algemene Nederlandse WielrijdersBond ook uitgegroeid tot de vervoers- en toeristenorganisatie geworden die het nu is.

ps. Ik ben benieuwd of deze actie wat verandert aan jouw associaties bij het merk Sparta. En naar jouw associaties bij merken in het algemeen. Doe je mee op de merkenmeter?

Over Fairchild
Reageer op "It’s new, it’s fresh, it’s… Sparta..?"

Log in met je Facebook account en plaats een reactie op het artikel "It’s new, it’s fresh, it’s… Sparta..?"