Innovatie door cocreatie: marketingconcept Pepper

Het resultaat van online dating mag misschien wel positief zijn, het proces wekt bij veel singles angst op. Via de blog 5daters reageerden honderden singles met hun ervaringen, behoeftes en ideeën over online daten. RTL Ventures speelt hier slim op in met een datingsite gemaakt door singles voor singles.

In cocreatie bouwen tot een succes

Vorige maand is de zoveelste datingsite gelanceerd, genaamd Pepper. Waarom zou dit nou succesvoller worden dan al die andere sites? Een groot verschil: ze luisteren naar de doelgroep. De eerste 5.000 leden krijgen een gratis account voor drie maanden. Gebruikers sturen hun op- en aanmerkingen via de blog 5daters en Pepper bouwt voort aan de perfecte datingsite.

Intuïtief en visueel

Compleet gebouwd naar de behoeftes van singles. Hoe het werkt? Pepper is zeer visueel ingesteld. Je begint met een groot wit vlak waarin je jezelf vervolgens kan etaleren met YouTube-video’s, foto’s rechtstreeks uit je Facebook- of Hyvesaccount of gewoon vanaf je computer. Het resultaat is een personal moodboard. Door middel van tekstwolkjes kun je toelichten waarom jij die foto met ‘I love Apple’ hebt toegevoegd.

Customization versus standardization

Naast een visueel beeld van interesses kan de gebruiker ook een persoonlijkheidstest doen en een paar gegenereerde vragen beantwoorden. Het resultaat? Jan, die een video op zijn vlak heeft toegevoegd van Nick en Simon wordt gematcht met Cindy, die ook van palingsound houdt en als karaktereigenschappen trendy en creatief heeft. Je kunt alleen maar de mensen zien met wie je gematcht wordt. De kans zal dus klein zijn, dat jij die vervelende blaaskaak van je sportschool tegen komt op deze site. Het oogt persoonlijk door de creatieve uitspattingen van de gebruiker, maar werkt in feite net zo gestandaardiseerd als alle andere datingsites. Hier ligt ook het succes van onder andere WordPress, dus waarom zou het voor Pepper ook niet werken?

Drempelverlagend

Naast het onderscheidende profiel wordt de gebruiker ook getriggerd in de chatfunctie met aanknopings-punten. Vanuit Facebook of vanuit je profiel worden automatisch foto’s of video’s getoond. Je kunt je foute openingszinnen achterwege laten en gelijk beginnen over die safari in Kenia. Als je de eerste hindernissen hebt geslecht, kun je een afspraakje inplannen en dan genereert JustCoffee een suggestie voor een leuk café voor je eerste date.

Al met al willen singles blijkbaar drempelverlagende acties, maar wel hun privacy behouden. Ze willen meer achter de persoon te weten komen. Je voelt je toch meer verbonden als iemand datzelfde liedje van Korn leuk vindt dan enkel de omschrijving ‘houdt van metalmuziek’. En Pepper? Die speelt daar slim op in met haar nieuwe marketingconcept.

Over Lisanne Schoemaker Lisanne is adviseur bij Fairchild Marketing. Ze is afgestudeerd bedrijfskundige met specialisme in strategische marketing aan Nyenrode Business Universiteit. Ook heeft ze de postdoctorale opleiding Digitale Marketing en E-Commerce gevolgd aan Beeckestijn Business School, waarmee ze zichzelf  'Registered Digital Marketer' mag noemen. Haar kracht is haar analytisch vermogen, creativiteit, enthousiasme en doorzettingsvermogen. Ze combineert de nieuwste technologische ontwikkelingen met strategische marketingoplossingen. Met passie voor digitale marketing zoekt ze graag naar waardevolle online proposities en bedieningsconcepten om de maximale klantbeleving van organisaties te realiseren. Ze heeft de afgelopen drie jaar ervaring opgedaan als projectleider bij diverse grote Nederlandse dienstverleners. In haar vrije tijd kan ze genieten van muziek, sporten en koken. Festivals en stedentrips komen regelmatig voorbij en ook staan er nog veel verre reizen op haar lijstje. Een uitgebreid CV vindt u op LinkedIn.
Reageer op "Innovatie door cocreatie: marketingconcept Pepper"

Log in met je Facebook account en plaats een reactie op het artikel "Innovatie door cocreatie: marketingconcept Pepper"