How to Facebook, that’s the question

Vorig jaar was daar in een keer de grote roep om de terugkeer van privacy, terwijl de wereld tegelijk liet zien hoe machtig social media is. Van de Arabische lente en rellen in Groot-Brittannië tot het succes van the Voice of Holland. Elke dag nog komen er nieuwe gebruikers van social media bij, maar we zien ook berichten als “Consumenten zijn social media moe”.

Of social media intussen de status van volwassenheid heeft bereikt, of dat er nog een nieuwe succesgolf aankomt, feit blijft dat social media een plek moeten hebben in je marktbewerking en klantcontact. Niet eerder hadden consumenten zo’n groot bereik en waren zij zo veeleisend als nu. Niet eerder wordt een verkeerde beweging van jouw organisatie zo snel onder consumenten verspreid. En niet eerder had je zoveel kanalen tot je beschikking om te laten zien wie je bent en wat je aan de markt toevoegt.

Er zijn veel voorbeelden van merken die een grote schare fans om zich heen verzamelen. Een van de duidelijkste spreekbuizen van deze fans is een fanpagina op Facebook. Zo’n fanpagina heeft als voordeel dat je boodschap snel verspreid wordt. Maar beter nog is dat je van één medium (Facebook) honderden, zoniet duizenden marketingkanalen maakt: je fans/friends. Dat zo’n fanpagina niet zomaar gecreëerd wordt, wordt duidelijk aan de hand van onderstaande criteria en voorbeelden.

1. Stel verwachtingen op voor de community
Duidelijke verwachtingen verminderen verwarring en misbruik. Consumenten weten wat voor informatie ze kunnen vinden op de pagina en hoe ze kunnen reageren.

2. Zorg dat de branding klopt
Maak een bezoek aan de fanpagina een echte merkervaring met de organisatie. Zo creëer je een nieuw marketingkanaal en een ‘gezicht’ voor de consument en volger. Bovendien maak je zo je pagina onderscheidend van die van anderen.

3. Hou de pagina up-to-date
Niet meer dan logisch: zorg ervoor dat alle inhoud up-to-date is. Niet alleen heel slordig als informatie niet klopt, volgers zien daardoor dat er ‘iemand’ achter de pagina ‘zit’. De interactie is hoog en je pagina blijft nieuwswaardig. Minstens elke twee weken activiteit! En zeker niet minder

4. Wees authentiek
Probeer de interacties op de pagina persoonlijk te maken. Voeg bijvoorbeeld de namen of foto’s van medewerkers toe en schrijf vanuit de ik-persoon op een toon die conversatie uitstraalt. Grootste resultaat: er wordt vertrouwen met de volger opgebouwd.

5. Ga de dialoog aan
De dialoog ga je aan door je te mengen in de discussie van volgers onderling en zelf discussies te starten. Stel een vraag of vraag om een mening. Hiermee kun je volgers aan je binden. Vergeet niet dat elke keer als een fan een bericht post op een pagina van een bedrijf, hij dit deelt met 130 vrienden…

6. Maak fan-tot-fan interactie mogelijk
Naast zelf de dialoog met je fans aangaan, is ook de dialoog tussen fans onderling van belang. Niet alleen wordt zo een hoop vragen beantwoord voor jou wat zodat jou geld en energie bespaart blijft, ook wordt de binding met je pagina groter. En dat zorgt ervoor dat consumenten terug blijven komen.

7. Maak van je fans een marketingkanaal
Potentiële consumenten vertrouwen andere consumenten meer dan merken. Je huidige tevreden klanten gebruiken als marketingkanaal, is dus een slimme strategie. Omdat mond-tot-mond meestal organisch verloopt, is dit het goedkoopste kanaal binnen je marketingstrategie. Zet mond-tot-mond in gang door je klanten eenvoudigweg te vragen om aanbeveling, iets te ‘liken’, of te sharen. En stel daar een kleine beloning daartegenover. Uiteraard is dit het lastigste criterium, want je hebt geen controle over je klanten als marketingkanaal. En daarnaast, ook negatieve boodschappen worden snel verspreid.

8. Voeg een call-to-action toe
Een fanpagina op Facebook is een ding, natuurlijk moet het je ook wat omzet opleveren. Maak het jezelf en je fans gemakkelijk om hen via de pagina op goede of exclusieve deals te wijzen en geef hen de mogelijkheid die meteen te kopen. Belangrijkste punt is hierbij dat je het aanbod aanpast aan de community en ervoor zorgt dat zij er echt wat aan hebben. Maak van je fanpagina geen ordinair push-kanaal.

 

Wil jij ook expert worden in het gebruik van social media in je marktbewerking? Meld je dan nu aan voor de Inspiratiesessie ‘Social media expert in een week’ van Jeroen Bertrams. Kijk op de speciale website!

Over Fairchild
Reageer op "How to Facebook, that’s the question"

Log in met je Facebook account en plaats een reactie op het artikel "How to Facebook, that’s the question"