Energize! Inspiratiespel

Vorige maand kreeg ik de kans om ‘Het inspiratiespel’ te spelen met een coach.  Het bleek een doeltreffende manier om in korte tijd en spelenderwijs een ‘foto’ van jezelf te maken en te kijken waardoor je geprikkeld of geïnspireerd wordt.

Inspiratiespel

Het Inspiratiespel is in 2002 ontwikkeld door Peter Gerrickens en Marijke Verstege en is bedoeld om richting te geven bij de vraag: ‘wat wil ik?’. De 140-kleurige kaarten zijn verdeeld over vier groepen. Je begint met activiteiten te selecteren die je leuk vindt, waar je energie van krijgt of waar je voldoening uit haalt. Vervolgens kies je een aantal kaarten uit het pakje ‘inspiratiebronnen’ en ga je verder met een selectie uit ‘voorwaarden’. Zo krijg je al snel een plaatje dat je als het ware over je werksituatie kunt schuiven en wordt het spelenderwijs duidelijk waar de gaten vallen, waar ontwikkeld kan worden en ook op welke manier je daar vorm aan kunt geven. Als laatste kijk je naar zaken die je belemmeren om het ideale plaatje te bereiken. Het spel kan één op één worden gespeeld, maar het kan ook gebruikt worden in een sessie als ijsbreker of als onderdeel van een teambuilding. De handleiding beschrijft 25 verschillende spelvormen, die je in diverse situaties kunt gebruiken.

Coaching én individueel

Fiona Stoop waarschuwde me dat het spel normaliter gespeeld wordt als onderdeel van een coachingstraject en dat ze niet zeker wist of een ‘koud’ spel zou aanslaan, maar we kwamen er samen al snel achter dat het in dit geval prima werkte. De selectie van activiteiten bleek prima te passen bij een functie als officemanager en door de inspiratiebronnen en voorwaarden eraan toe te voegen, ontstond er een idee voor een opleiding en het voornemen om vrijwilligerswerk te gaan doen in de toekomst. De door mij uitgezochte belemmeringen kon ik meteen pareren, toen ik ze hardop benoemde.

Twitterveiling

De ontmoeting en het spelen van het spel waren een mooi gevolg van de Twitterveiling, waar ik afgelopen zomer een bod deed. Op deze veiling werden diensten aangeboden en de hele opbrengst ging naar www.schoolsupport4afghanistan.org. De veiling werd mogelijk gemaakt door Kaat Mossel en was met een eindresultaat van 63.000 euro een waanzinnig succes. En zo leerde ik een leuke, professionele dame kennen, kreeg ik bevestiging en inspiratie, en dienden we allemaal een goed doel en dat alles in nog geen twee uur tijd!

Meer weten? Mail Indra van den Berg

Met dank aan:
Fiona Stoop  www.pintapeople.com
Kaat Mossel  www.twitterveiling.nl

Over Indra van den Berg Indra is office manager bij Fairchild Marketing. Indra studeerde Communicatie aan de HEAO in Utrecht en werkte daarna bij verschillende bedrijven, met als grootste gemene deler de spin-in-het-web-rol. Haar kracht ligt vooral ligt in het hooghouden van diverse ballen, overzicht houden en regelen, regelen, regelen.Zij is verantwoordelijk voor de financiële administratie, allerhande officewerkzaamheden en natuurlijk de broodnodige projectondersteuning. Ze is getrouwd, heeft een dochter en een zoon, is enthousiast sopraan, dol op kamperen, yoga en geniet! Een uitgebreid CV  vindt u op LinkedIn
Reageer op "Energize! Inspiratiespel"

Log in met je Facebook account en plaats een reactie op het artikel "Energize! Inspiratiespel"