De vijf opstekers van festivalmarketing

Waar je normaliter bij een prijsverhoging van 300% het deksel wel eens op de neus zou kunnen krijgen, is er één uitzondering. De festivals. De gemiddelde bezoeker betaalt zonder moeite drie keer zoveel voor je een hapje of drankje ter plaatse. Er wordt wel eens geklaagd over de prijs, maar het volgende festival staan ze er toch weer. En nemen ze gretig het aanbod af. Hoe doen die festivals dat toch?

De Food Area op het festivalterrein. Alle basics worden weggecijferd. Je moet je prijzen extreem hoog maken, je kunt niet prijsstunten want er wordt met bonnen betaald, je kunt geen reclame maken, en onderscheidend vermogen in aanbod is nihil. Sta je het dichtst bij het podium is dat je enige troef. Of toch niet?

Op festivals is er een vijftal tactieken dat altijd tot meer afzet leiden:

1. Verwachtingen overtreffen

Een extra vakje in de puntzak friet waar de mayonaise in wordt gedaan. Zodat je op elk frietje een normale hoeveelheid mayo hebt en niet alleen op de bovenste vier. En ook zit je hand aan het einde van de zak niet helemaal onder de mayo. Customer insights bekeken en verwerkt in je aanbod. Die € 4,50 voor een frietje, spenderen ze liever bij jou dan bij die andere friettent.

2. Goed voorbeeld doet volgen

Feit: de eerste volger is het moeilijkst. Kende je deze al? Staat er een lange rij, dan zal er wel iets goeds te halen zijn. Misschien moeten we dan ook maar in die rij gaan staan. Zet je aanbod in de belangstelling. Let’s follow the crowd, doet het altijd goed.

3. Een hype creëren

Iedereen loopt met roze hoedjes. Waar halen ze die nou vandaan? Eens kijken of ik die ook ergens op de kop kan tikken. Is leuk voor de foto’s. Handig bij vette haren op dag 3. En nog een leuk souvenir voor thuis. Coca cola doet dat goed. En alle biermerken en supermarkten ook.

 

4. Toegankelijk maken voor iedereen

Centjes op? Dan kun je altijd nog bekers verzamelen. Er zijn altijd een paar klanten die daar erg blij van worden, je rommel wordt opgeruimd en het is ook nog eens goed voor je imago. Onze producten zijn voor iedereen toegankelijk!

5. Geld geen rol laten spelen

Een bakje nasi is maar 4 bonnen, okidoki. Gelukkig heb ik als klant toch niet door dat het eigenlijk € 10,- is. Eigenlijk net zoiets als de App Store van Apple. Daar heb je ook niet door dat je voor je applicaties betaalt. Betalen gebeurt met een klik op de knop. En die 79 cent voor Whatsapp? Dat merken we toch niet.

Misschien werken deze tactieken ook wel voor jou?

Over Lisanne Schoemaker Lisanne is adviseur bij Fairchild Marketing. Ze is afgestudeerd bedrijfskundige met specialisme in strategische marketing aan Nyenrode Business Universiteit. Ook heeft ze de postdoctorale opleiding Digitale Marketing en E-Commerce gevolgd aan Beeckestijn Business School, waarmee ze zichzelf  'Registered Digital Marketer' mag noemen. Haar kracht is haar analytisch vermogen, creativiteit, enthousiasme en doorzettingsvermogen. Ze combineert de nieuwste technologische ontwikkelingen met strategische marketingoplossingen. Met passie voor digitale marketing zoekt ze graag naar waardevolle online proposities en bedieningsconcepten om de maximale klantbeleving van organisaties te realiseren. Ze heeft de afgelopen drie jaar ervaring opgedaan als projectleider bij diverse grote Nederlandse dienstverleners. In haar vrije tijd kan ze genieten van muziek, sporten en koken. Festivals en stedentrips komen regelmatig voorbij en ook staan er nog veel verre reizen op haar lijstje. Een uitgebreid CV vindt u op LinkedIn.
Reageer op "De vijf opstekers van festivalmarketing"

Log in met je Facebook account en plaats een reactie op het artikel "De vijf opstekers van festivalmarketing"