10 jaar Fairchild

Deze maand bestaat Fairchild 10 jaar. Dat betekent 10 jaar markt- en vooral klantgericht ondernemen, primair voor onze opdrachtgevers, maar zeker ook voor onszelf. En ook 10 jaar razendsnelle ontwikkelingen, waarin dankzij internet en de financiële crisis de klant nu echt centraal is komen te staan. Voor Fairchild betekende het 10 jaar groeien, in medewerkers, opdrachten, expertise, leerervaringen, omzet en zeker ook persoonlijk. Een korte terugblik en een kijkje in de toekomst.

10 jaar samenwerken

10 jaar Fairchild betekent in de eerste plaats 10 jaar samenwerken met uiteenlopende opdrachtgevers en hun medewerkers. Van ambitieuze managers tot zeer gedreven ondernemers, soms hard-to-get in omvangrijke pitches, soms bijna smekend of we alsjeblieft tijd wilden maken om hen te helpen. Maar altijd ambitieus en gericht op groei en meer toegevoegde waarde voor de klant.

10 jaar focus op de klant

10 jaar Fairchild betekent ook de periode waarin de klant echt gewonnen heeft. Na de jaren negentig die afgesloten werden met de internetbubbel, waarin het ging om groter worden dan je concurrent, en zoveel mogelijk persoonlijke rijkdom, brak de ware aard van de nieuwe technologie door: altijd online, transparantie en power to the people. En de nieuwe businessmodellen die daarop inspeelden: denk aan de smartphone, Independer, bol.com, Marktplaats en natuurlijk Facebook (2 jaar ná Fairchild gestart).

De omvang en snelheid van de ‘klantenmacht’ heeft ervoor gezorgd dat bedrijven niet meer wegkomen met een glanzend imago, maar echt moeten werken aan hun identiteit. Er is voor ons geen jaar voorbij gegaan waarin we niet hebben gewerkt aan het verbeteren van de organisatie achter een merk en voor betere klantbediening.

5 jaar booming market, 5 jaar economische crisis

10 jaar Fairchild betekent ook meer dan de helft van de tijd ondernemen in crisisomstandigheden. We begonnen in 2002, tijdens de nadagen van de dotcomcrisis, onder het mom “Laten we vooral niet wachten tot de crisis over is, daarna kan ’t alleen maar beter gaan!” Toen wisten we nog niet wat de wereld 5 jaar later te wachten stond …
We zijn de crisis tot op heden uitstekend doorgekomen. In eerste instantie omdat we als jong bureau ineens wél werden uitgenodigd door bedrijven die hun vertrouwde partners vanwege de crisis eens tegen het licht hielden. Daarnaast dankzij de diversificatie naar verschillende dienstverlenende branches en de zorgsector. Maar de crisis leidt ook tot opdrachten. De noodzaak tot innovatie is immers meer dan ooit aanwezig. Met veel plezier helpen we onze opdrachtgevers bij het ontwikkelen van een nieuw verdienmodel, distributiekanaal of positionering.

10 jaar = 247 opdrachten

10 jaar Fairchild vervult ons met trots over zoveel mooie, uitdagende, eervolle, langdurige, spannende en soms bijna onmogelijke opdrachten die we hebben mogen uitvoeren. In 10 jaar zijn het er precies 247, waarvan 77% voor bestaande opdrachtgevers. Maar wel zeer uiteenlopende opdrachtgevers. Grote, ING was onze eerste opdrachtgever, én hele kleine, bijvoorbeeld uitzendorganisatie Emoa Zorgprofessionals, die is ontsproten uit een geeltje in een brainstormsessie en is gestart met 1,5 FTE. Inmiddels komt het merendeel van onze opdrachten van grote dienstverleners in finance, telecom & utilities, healthcare, travel en retail. Sectoren waar marketing in de vorm van branding en dienstverlening het verschil maakt.

+ 10 jaar werken vanuit de klant

Nog 10 jaar Fairchild betekent voor alle Fairchilders verder willen en verder gaan. Niet teren op succes uit het verleden, maar blijven innoveren en inspireren. En daarmee groeien. In de eerste plaats door meer datagedreven te gaan werken. Onze adviezen en plannen nog beter te onderbouwen met harde data en zo te zorgen voor een versnelling in de realisatie. Tevens door het uitbouwen van onze expertises gericht op innovatie in 1. positionering, 2. propositieontwikkeling en 3. klantbediening. En, mede samen met onze associates, hoe je die effectief doorvoert en versterkt in een complexe dienstverlenende organisatie. Tenslotte door kritisch over de grenzen te blijven kijken naar andere vakgebieden en branches of andere landen en figuurlijk door marketing in dienst te stellen van ondernemerschap en te zoeken naar mogelijkheden, hoe ’t wél kan.

Maar natuurlijk blijven we vóór alles simpelweg vanuit de klant denken en werken. Daar zijn we 10 jaar geleden mee begonnen en geloven we nog onverminderd in. Wij hebben er nog altijd evenveel zin in.

Tot ziens in de komende 10 jaar!

Over Cees Vernooij Cees Vernooij is managing partner van Fairchild Marketing. Hij studeerde Bedrijfskunde aan de Erasmus Universiteit Rotterdam, specialisatie Marketing Management en aan Esade in Barcelona, specialisatie Finance. Hij werkte als consultant New Business Concepts bij VODW en als investment manager bij Warp alvorens hij in 2002 Fairchild Marketing oprichtte. Sinds de oprichting van Fairchild houdt Cees zich bezig met het verbeteren van de klantgerichtheid en commerciële prestaties van dienstverleners. Voor diverse opdrachtgevers heeft hij projecten op zijn naam staan op het gebied van merkontwikkeling, portfoliostrategieën, (her)positionering, klantwaarde en klantcontactbeleid en distributie-ontwikkeling. Ook stond hij als ondernemer en adviseur aan de wieg van verschillende diverse nieuwe business units en bedrijven. Hij heeft uitgebreide (inter)nationale ervaring opgedaan met opdrachten in financiële dienstverlening, telecom, energie, touroperating en de zorgsector. Marktkwaliteit is zijn credo: het is pas goed als de resultaten in de markt dat bewijzen. Dat vraagt om een klantgerichte mentaliteit en structuur in de organisatie. Cees combineert daarom de harde marketingwetten gericht op omzet en klanttevredenheid met de onmisbare zachte factoren van verandermanagement. Cees spreekt regelmatig op seminars waar zijn bijdragen steevast hoog worden beoordeeld. Hij is getrouwd en vader van drie kinderen. Een uitgebreid CV vindt u op LinkedIn
Reageer op "10 jaar Fairchild"

Log in met je Facebook account en plaats een reactie op het artikel "10 jaar Fairchild"